Uutiset

Museorekisterissä olevan JAWA-250 cm2 historia

Oli vuosi –61 kun tuli kova hinku saada sellainen kulkuneuvo jolla pääsi töihin ja muutenkin paikasta toiseen. Siihen aikaan ei auto tullut kysymykseen, mopedi ei ollut tarpeeksi nopea ja siihen ei saanut toista kyytiin (riiuu reissut), jolloin valinta päättyi moottoripyörään.

 

Silloin tunnetuimpia saatavilla olevia merkkejä olivat JAWA – IC – MZ. Valintani oli JAWA-250 cm2 jota edusti Nurmeksessa PIELISEN KUMI OY. Käyttöönotto päivämäärä on 17.05.1961, ensin siitä pidettiin hyvää huolta, olihan aika kallis ostos 20,00 mk päiväpalkkaan verrattuna. Kesät oli käytössä ja talvet seisoi kalustovajassa.

 

Ammattikoulun ja armeijan jälkeen päästiin ammattimiehen hommiin jolloin JAWA jäi varastoon auton hankinnan jälkeen, äidin murheeksi kun kesälomalaiset yrittivät sillä ajella ilman rekisteriä ja vakuutusta.

 

1991 käydessäni kesälomalla kotona heräsi ajatus entisöidä ja museo katsastaa ensimmäinen hankintani. Ei kun JAWA pakettiauton kyytiin ja Helsinkiin.

 

Kun JAWA oli purettu ja osat levitelty pitkin autotallin lattiaa ja katsellessani osittain ruostuneita ja irronneita niklauksia, ajattelin ”tulikohan otettua liian suuri homma”, onneksi kaikki osat olivat tallella eikä mitään alkuperäistä puuttunut. Velimiehet auttoivat osien hiekkapuhaltamisesta, hiomisesta ja maalaamisesta, maalit sain Veromiehenkylästä ETRA Oy:ltä sekoitussuhde alkuperäinen sini – harmaa. Mutterit ja ruuvit piti olla latta tai mutterikannalla.

 

Niklaukset suoritettiin pienessä niklaamossa 3-linjalla. Joulun tienoilla –92 alkoi sitten kasaaminen. Sitä kesti koko talven ja keväällä oli sitten koeajon aika.

 

JAWA hyrisi kuin uudesti syntynyt. Museo- ja normaalikatsastus sujui ilman mitään ongelmia ja nyt ajellaan vain kauniina kesäpäivinä.

 

Toivotan hyvää entisöimisintoa kaikille yhdistyksemme jäsenille

 

Veli Kuutti.

 

Kirjoittaja on poistunut keskuudestamme 2006

 

Sähköinsinööriliitto ry

Yhteystiedot

Palaute

Viestit